U bent hier

dienst Burgerzaken

Openingsuren en contact

dienst Burgerzaken
vandaag
gesloten
enkel op afspraak
Gemeentehuis
Hundelgemsesteenweg 353
9820 Merelbeke
  • TelefoonAfspraak burgerlijke stand - 09 210 32 40
  • TelefoonAfspraak niet-Belgen - 09 210 32 35
  • TelefoonAlgemene informatie - 09 210 32 30
burgerzaken [at] merelbeke.be

De dienst Burgerzaken staat in voor het bijhouden van het bevolkings- en vreemdelingenregister en alles wat er mee verwant is. Elke wijziging in de verblijfstoestand en de persoonlijke gegevens van de inwoners wordt er genoteerd. Daarnaast worden attesten, op basis van deze registers, rijbewijzen, verblijfs- en identiteitsdocumenten afgeleverd. Ook een uittreksel strafregister kan je op deze dienst bekomen.

Een andere taak is de registratie van de belangrijkste gebeurtenissen in het leven van de inwoners: geboorte, huwelijk, samenwonen en overlijden . Dit is het onderdeel “burgerlijke stand”. De akten die de dienst hiervan opmaakt, dienen als basis voor het bevolkingsregister. Verder kunt u bij de dienst terecht voor onder andere een uittreksel of afschrift van deze akten, een erkenning, voornaamsverandering of nationaliteitswijziging.

OPGELET! De dienst burgerzaken werkt enkel op afspraak.

Maak zeker dus zeker tijdig een afspraak via:

  • Identiteitskaarten, kids-id en reispassen
    • Via de online agenda
    • Telefonische afspraak via het centraal onthaal op 09 210 32 11
  • Rijbewijzen: via de online agenda
    • Via de online agenda
    • Telefonische afspraak via het centraal onthaal op 09 210 32 11
  • Afspraken voor niet belgen en verblijfsdocumenten (A, B, C, D, E, E+, F, F+): enkel telefonisch via 09 210 32 35
     
  • Afspraken voor burgerlijke stand (aktes en attesten, huwelijken, reistoelating, erkenningen, overlijden, concessies...): enkel telefonisch via 09 210 32 41
Maak een afspraak

Identiteitskaarten en reispassen

  • Identiteitskaarten (e-id en voorlopige identiteitskaart)
  • Kids-id
  • Reispassen

Rijbewijzen

  • Europees rijbewijs
  • Voorlopig rijbewijs:
  • Internationaal rijbewijs
  • Buitenlands rijbewijs omwisselen

Aangifte van een adreswijziging

Als u naar Merelbeke of binnen de gemeente verhuist, moet u uw nieuwe adres binnen de acht werkdagen aangeven bij de dienst burgerzaken.

Migratie

Inburgering, kort en lang verblijf, elektronische vreemdelingenkaart (dienstverlening via telefonische afspraak op 09 210 32 35)

Burgerlijke stand

Geboorte, huwelijk, echtscheiding, overlijden, nationaliteitsaanvragen, erkenningen, concessies, aktes... (dienstverlening enkel na telefonisch afspraak via 09 210 32 40)

Documenten en attesten

Alle identiteitsdocumenten en papieren rond geboorte, huwelijk, rijbewijs, verhuizen, pensioen, overlijden ...